Σχολικό έτος 2023-2024

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας

    22ου Δημοτικού Σχολείου Καλαμάτας

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ  
  12/θέσιο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας    Διεύθυνση A/θμιας  Εκπ/σης Μεσσηνίας  
  Κωδικός Σχολείου (ΥΠAIΘ)    9360019  
ΣΤΟΙΧΕΙΑ  
  Έδρα του Σχολείου (διεύθυνση)    Πανεπιστημίου Πελοποννήσου    
Τηλέφωνο  2721026066Fax  2721026066    
e-mail  mail@22dim-kalam.mes.sch.gr  Ιστοσελίδα  http://22dim-kalam.mes.sch.gr
  Διευθυντής Σχολικής Μονάδας    ΠΡΙΣΤΟΥΡΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ  
  Υποδιευθύντρια    ΨΩΝΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ  
  Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων /Κηδεμόνων              ΧΑΝΔΡΙΝΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ    
Εισαγωγή

Προσδιορισμός του Εσωτερικού Κανονισμού

Λειτουργίας του Σχολείου

Με τον όρο «Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου» εννοούμε το σύνολο των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις, για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του Σχολείου.

Ειδικότερα, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας έτσι ώστε να διαμορφώνεται στο Σχολείο ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του.

Ο Εσωτερικός Κανονισμός αποτελεί σημαντικό παιδαγωγικό μέσο που βοηθά στην ομαλή σχολική ζωή, στη συνεργασία, στην αλληλεγγύη, στον δημοκρατικό διάλογο και στην αποδοχή της διαφορετικότητας.

Το περιεχόμενο και η λειτουργία του Εσωτερικού Κανονισμού βασίζονταισε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων, ενσωματώνει αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές και είναι προσαρμοσμένος στις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.

Σκοπός και στόχοι Λειτουργίας

του Εσωτερικού Κανονισμού του Σχολείου

Σκοπός  του  Εσωτερικού  Κανονισμού  Λειτουργίας  του  Σχολείου  είναι  η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία, η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει  την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας  των μαθητών/μαθητριών, η εξασφάλιση της σωματικής ασφάλειας και της συναισθηματικής πλήρωσης όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, κ.ά.

Βασικοί στόχοιτου Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου είναι οι μαθητές/μαθήτριες να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, να διαπαιδαγωγηθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο και να αποκτήσουν δεξιότητες οι οποίες έχουν βασικό και κυρίαρχο ρόλο στη μαθησιακή διαδικασία και ταυτόχρονα αποτελούν δεξιότητες ζωής, όπως η δημιουργικότητα, ο αυτοέλεγχος, η συναίσθηση της ευθύνης, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αλληλοκατανόηση, η αποδοχή της διαφορετικότητας, ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η προστασία της υγείας, καθώς και η εδραίωση της ισότητας, της αλληλεγγύης και της δημοκρατίας.

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση

του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σχολείου

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε  ύστερα από εισήγηση του Διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων καθώς και εκπροσώπων του Δήμου  σε ειδική συνεδρίαση 17/27-11-2023 Πράξη Σ.Δ.). Μετά την έγκρισή του από τον Σύλλογο Διδασκόντων κοινοποιήθηκε στον Πρόεδρο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, και σε εκπροσώπους του Δήμου  Καλαμάτας. Στη συνέχεια θα αποσταλεί στον Σύμβουλο Εκπαίδευσης που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του σχολείου και  στη Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και εφόσον εγκριθεί, θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του Σχολείου.

Μετά την έγκρισή του, ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστότοπο του σχολείου. Μια συνοπτική μορφή του παρουσιάζεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/μαθήτριες του σχολείου. Επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής μας κοινότητας: της διεύθυνσης του σχολείου, των εκπαιδευτικών, του βοηθητικού προσωπικού, των μαθητών, των γονέων και κηδεμόνων και του δήμου Καλαμάτας.

Α. Βασικές αρχές Λειτουργίας του Σχολείου

Μέσω των συμφωνημένων αρχών/κατευθύνσεων του Εσωτερικού Κανονισμού του Σχολείου επιδιώκεται:

  • Να εξασφαλίζεται ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Να καλλιεργείται κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να διασφαλίζεται η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Να δημιουργούνται οι συνθήκες αξιοπρεπών και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.
Β. Λειτουργία του Σχολείου

Β1. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων της Πρωινής Ζώνης, του Υποχρεωτικού Προγράμματος και του Νέου Αναβαθμισμένου Ολοήμερου, τα διαλείμματα, ο χρόνος διδασκαλίας κάθε διδακτικού αντικειμένου καθώς και η έναρξη και λήξη του διδακτικού έτους καθορίζονται από τις κείμενες διατάξεις και αποφάσεις του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α

Το σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α και εξειδικεύεται από τον Σύλλογο Διδασκόντων με ευθύνη του Διευθυντή. Ανακοινώνεται στους γονείς-κηδεμόνες και τους/τις μαθητές/μαθήτριες με την έναρξη του διδακτικού έτους και αναρτάται στην ιστοσελίδα του Σχολείου. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα (Νέο Αναβαθμισμένο Ολοήμερο), κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, όπως επίσης και αλλαγές που σχετίζονται με αλλαγή διδασκόντων ως προς τα γνωστικά αντικείμενα.

Για το σχολικό έτος 2023-2024 το πρόγραμμα του σχολείου διαμορφώνεται ως εξής:

(α) Η ώρα προσέλευσης για την Πρωινή Ζώνη είναι 07:00 έως 07:15.

(β)  Υποχρεωτικό Πρόγραμμα

  • η υποδοχή των μαθητών/μαθητριών στο σχολείο: 08.00- 08:15.
  • η έναρξη 1ης διδακτικής περιόδου: 08:15.
  • η λήξη Υποχρεωτικού Προγράμματος-αποχώρηση μαθητών/τριών: 13:15 (εξάωρο).

(γ) Νέο Αναβαθμισμένο Ολοήμερο Πρόγραμμα (μόνο για τους/τις μαθητές/μαθήτριες του Σχολείου που συμμετέχουν στο Ολοήμερο Πρόγραμμα)

  • Η έναρξη λειτουργίας των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 13:20.
  • Η λήξη των δραστηριοτήτων Ολοήμερου Προγράμματος: 17:30.

Οι γονείς-κηδεμόνες των μαθητών/τριών που είναι εγγεγραμμένοι στο Ολοήμερο Πρόγραμμα δηλώνουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς την ακριβή ώρα αναχώρησης από το σχολείο στις 14:55 στις 15:50 ή στις 17:30.

Οι ώρες διδασκαλίας και διαλειμμάτων κατά το τρέχον σχολικό έτος καθορίζονται ως εξής:

     ΩΡΕΣ            ΔΙΑΡΚΕΙΑ 
08:00-08:1515΄Υποδοχή μαθητών
08:15-09:4090΄1ηδιδακτικήπερίοδος
09:40-10:0020΄Διάλειμμα
10:00-11:3090΄2ηδιδακτικήπερίοδος
11:30-11:4515΄Διάλειμμα
11:45-12:2540’5ηδιδακτικήώρα
12:25-12:3510Διάλειμμα
12:35-13:15406ηδιδακτικήώρα
                     ΑναβαθμισμένοΠρόγραμμα          Ολοήμερου 
  Μετάβαση στην αίθουσα
13:15–13:201η ώρα
13:20–14:0040΄Διάλειμμα
14:00–14:1010΄2η ώρα
14:10–14:5545΄Διάλειμμα
15:55–15:0510΄3ηώρα
15:05–15:5045΄Διάλειμμα
15:50-15:55 
                                          Σχολικοί       Μαθητικοί           Όμιλοι 
   
15:55-16:4045΄4ηώρα
16:40-16:45Διάλειμμα
16:45-17:30455η ώρα

Σύμφωνα με την  Φ.12/ΜΑ/158994/Δ1/20/11-2020

Β2. Φοίτηση – Προσέλευση στο Σχολείο-Αποχώρηση

Το σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ακριβώς εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης κι οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό πρέπει η φοίτηση των μαθητών/μαθητριών να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών/μαθητριών και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, υπονομεύει το σχολικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδό τους.

Η  φοίτηση  των  μαθητών/τριών,  σύμφωνα  με  την  ισχύουσα  Νομοθεσία, είναι υποχρεωτική και εποπτεύεται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, ο/η οποίος/α καταγράφει τις καθημερινές απουσίες και τις καταχωρίζει στο πληροφοριακό σύστημα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α Οι γονείς-κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν το Σχολείο για την απουσία των μαθητών/τριών. Την ουσιαστική αλλά και την τυπική ευθύνη απέναντι στο σχολείο και την πολιτεία για τη φοίτηση των μαθητών/τριών, φέρουν κατά το νόμο οι γονείς-κηδεμόνες.

Οι μαθητές/τριες τηρούν το ωράριο του καθημερινού προγράμματος – ιδίως τηρούν την  ώρα  έναρξης  των  μαθημάτων  και  κάθε  άλλης  σχολικής  εκδήλωσης (πρωινή προσευχή, εορταστικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εξορμήσεις, εκδρομές κ.ά.). Για τη συμμετοχή τους στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, καθώς και τις αθλητικές δραστηριότητες του σχολείου, απαιτείται οι μαθητές/τριες των Α’ και Δ΄ τάξεων να προσκομίσουν εγκαίρως το Ατομικό Δελτίο Υγείας (ΑΔΥΜ). Για τη συμμετοχή των μαθητών/τριών σε ορισμένες εξωσχολικές αθλητικές δραστηριότητες θα αποστέλλεται το ανάλογο έντυπο προς συμπλήρωση. Για να απαλλαγεί ένας μαθητής/τρια από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής για λόγους υγείας, πρέπει ο/η γονέας-κηδεμόνας να υποβάλει αίτηση απαλλαγής με σχετική ιατρική βεβαίωση στο Σχολείο.

Η έγκαιρη προσέλευση και η καλά οργανωμένη και ελεγχόμενη αποχώρηση είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για την πραγματοποίηση του διδακτικού έργου και την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου γενικότερα, είναι δε μαζί με την υπηρεσία των εφημερευόντων εκπαιδευτικών ο μηχανισμός εκείνος που προστατεύει την ασφάλεια των μαθητών και μαθητριών και του προσωπικού του σχολείου. Για λόγους ασφάλειας των μαθητών/τριών αλλά και για την ομαλή λειτουργία του προγράμματος οι είσοδοι του σχολείου κλείνουν λίγο μετά τις 8:15 π.μ..

Οι εκπαιδευτικοί εφημερίας που είναι υπεύθυνοι, υποδέχονται τους μαθητές και τις μαθήτριες στην είσοδο του σχολείου και οι γονείς/κηδεμόνες-συνοδοί αποχωρούν. Μετά το ηχητικό σήμα (κουδούνι), με ευθύνη των εφημερευόντων και του Διευθυντή/Υποδιευθυντή, κλείνει η είσοδος του σχολείου. Κατά τη διάρκεια του χρόνου προσέλευσης των μαθητών/τριών δεν παρευρίσκεται χωρίς άδεια στον χώρο του σχολείου κανένας επισκέπτης.

Πριν από την έναρξη των μαθημάτων πραγματοποιείται κοινή προσευχή των μαθητών και του διδακτικού προσωπικού στο προαύλιο του σχολείου με ευθύνη των εκπαιδευτικών που εφημερεύουν. Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μην μετέχουν στην πρωινή προσευχή, οφείλουν όμως να βρίσκονται στο χώρο του Σχολείου όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.

Όσοι μαθητές/τριες προσέρχονται με καθυστέρηση στο σχολείο παραμένουν σε καθορισμένο εκπαιδευτικό χώρο στο Σχολείο (υπό την επίβλεψη διαθέσιμου εκπαιδευτικού ) και εισέρχονται στην τάξη τους, μετά την ολοκλήρωση της τρέχουσας διδακτικής ώρας. Ειδικότερα, σε κάθε περίπτωση κατά την οποία, ο/η μαθητής/τρια προσέρχεται χωρίς αιτιολογία στο σχολείο με συστηματική επαναλαμβανόμενη καθυστέρηση, για να μην δημιουργείται αναστάτωση στο παιδαγωγικό έργο του τμήματος που φοιτά, παραμένει στον χώρο υποδοχής που έχει καθοριστεί ή προβλέπονται άλλες διευθετήσεις και εισέρχεται στην τάξη του/της μετά την ολοκλήρωση του πρώτου δίωρου (9:40).

Οι γονείς-κηδεμόνες προσέρχονται έγκαιρα για την παραλαβή των μαθητών/τριών και παραμένουν έξω από τις εισόδους του σχολείου, χωρίς να παρεμποδίζουν τη διαδικασία αποχώρησης. Οι μαθητές/τριες σε καμία περίπτωση δεν φεύγουν από το σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο σχολείο και να συνοδεύσει το παιδί στο σπίτι του. Σε περίπτωση αντικειμενικής αδυναμίας του γονέα να παραλάβει τον/την μαθητή/τρια μπορεί, κατόπιν υπόδειξής του, να τον παραλάβει τρίτο πρόσωπο. Στην περίπτωση αυτή είναι απαραίτητη η υπογραφή σχετικής υπεύθυνης δήλωσης από αυτόν που παραλαμβάνει τον/την μαθητή/τρια.

 Οι μαθητές/τριες που συνοδεύονται καθημερινά κατά την αποχώρησή τους περιμένουν τον γονέα/κηδεμόνα τους και δεν φεύγουν ποτέ από το σχολείο χωρίς τη συνοδεία τους. Σε περιπτώσεις δυσμενών καιρικών συνθηκών το σχολείο προβλέπει χώρους αναμονής και τροποποίηση της διαδικασίας ώστε να μειωθεί στο ελάχιστο η έκθεση γονέων και μαθητών/τριών στις καιρικές συνθήκες δίχως να τεθεί σε κίνδυνο η ασφάλειά τους.

Κάθε καθυστέρηση στην προσέλευση των συνοδών δημιουργεί κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών/τριών που ολοκληρώνουν το πρόγραμμά τους αλλά και αυτών που παρακολουθούν το Ολοήμερο Πρόγραμμα.  Εάν κάποιος γονέας εκτάκτως δεν μπορεί να παραλάβει τον μαθητή/τρια την καθορισμένη ώρα, πρέπει να ειδοποιεί εγκαίρως τηλεφωνικά τη Διεύθυνση του σχολείου.

Δεν επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η έξοδος μαθητή/τριας από το σχολείο χωρίς ενημέρωση του υπεύθυνου δασκάλου ή της Διεύθυνσης.

Γ. Σχολική και Κοινωνική Ζωή

Γ1. Ποιότητα σχολικού χώρου

Ένας από τους στόχους του σχολείου είναι η καλλιέργεια της αίσθησης της ευθύνης στους/στις μαθητές/τριες σε ό,τι αφορά την ποιότητα του σχολικού χώρου. Καθαροί και συντηρημένοι χώροι αιθουσών, εργαστηρίων, του αύλειου χώρου, της σχολικής περιουσίας, κ.λπ. διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού.

Ο σεβασμός στα περιουσιακά στοιχεία του σχολείου, τις υποδομές, τον εξοπλισμό αλλά και το φυσικό περιβάλλον του σχολείου αποτελεί βασική υποχρέωση όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Με το ίδιο σκεπτικό υπάρχει φροντίδα για την τάξη και την καλαισθησία στις σχολικές αίθουσες, καθώς είναι ο ιδιαίτερος χώρος, όπου παραμένουν και εργάζονται μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί πολλές ώρες. Φροντίδα όλων να διατηρούνται οι χώροι καθαροί. Φθορές, ζημιές και κακή χρήση της περιουσίας του Σχολείου αποδυναμώνουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητές του και παιδαγωγικά εθίζουν τον/τη μαθητή/τρια στην αντίληψη της απαξίωσης της δημόσιας περιουσίας. Μαθητής/τρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.

Γ2. Διαλείμματα-Εφημερίες

Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων οι μαθητές/τριες βγαίνουν στο προαύλιο, όπως έχει καθοριστεί για κάθε τάξη ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων. Δεν επιτρέπεται στους/στις μαθητές/τριες να παραμένουν στις αίθουσες διδασκαλίας κατά την ώρα των διαλειμμάτων ή στους διαδρόμους και το εσωτερικό του σχολείου όταν ο καιρός είναι κατάλληλος. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από τους/τις εκπαιδευτικούς προκαθορισμένοι και προστατευμένοι χώροι παραμονής των μαθητών/τριών, τους οποίους επιτηρούν με ιδιαίτερη προσοχή.

Ειδικότερα, με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/α, αφού έχει φροντίσει για τον αερισμό και την καθαριότητα της τάξης του/της.   

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης βιολογικών αναγκών (φαγητό, νερό, πλύσιμο χεριών). Οι μαθητές/τριες αλληλοεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία που αντιμετωπίζουν απευθύνονται στους/στις εφημερεύοντες εκπαιδευτικούς που βρίσκονται στο προαύλιο.

Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων δεν επιτρέπεται κανένας ανήλικος ή ενήλικος να παρακολουθεί, να συνομιλεί ή να δίνει αντικείμενα σε μαθητές/τριες του σχολείου από τα κάγκελα του προαύλιου χώρου. Εάν επιθυμεί να δώσει φαγητό στον/στη μαθητή/τρια καλό είναι να παραδίδεται αυτό από τον/την γονέα-κηδεμόνα σε εφημερεύοντα εκπαιδευτικό του σχολείου.

Μόλις χτυπήσει το κουδούνι για μάθημα οι μαθητές/τριες προσέρχονται στους προκαθορισμένους χώρους συγκέντρωσης για κάθε τάξη, όπου τους παραλαμβάνουν οι εκπαιδευτικοί με τους/τις  οποίους έχουν μάθημα και τους/τις συνοδεύουν στην αίθουσα διδασκαλίας ή στο προαύλιο σε περίπτωση που έχουν το μάθημα της Φυσικής Αγωγής.

Ως προς τις εφημερίες εφαρμόζονται τα προβλεπόμενα τα οποία απορρέουν από τις κάτωθι διατάξεις  των άρθρων 12 και 18 του ΠΔ 79/2017 (ΦΕΚ 109/Α/1-8-2017) όπως τροποποιήθηκε με το ν. 4559/18 (ΦΕΚ 142/Α/3-8-2018) άρθρο 23, καθώς και τα αναφερόμενα στην εγκύκλιο λειτουργίας των Δημοτικών Σχολείων για το σχολικό έτος 2019 – 2020 και εφεξής με αριθμ. πρωτ. 136712/Δ1/05-09-2019 (ΑΔΑ Ω3ΥΝ4653ΠΣ-ΤΛΨ)

Γ3. Σχολική εργασία- Διδακτικά βιβλία

Οι μαθητές/τριες παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/τριών τους για μάθηση. Μαθαίνουν να εργάζονται αυτόνομα και σε ομάδες.

Όταν ανατίθεται στους/στις μαθητές/τριες εργασία για το σπίτι (κατ’ οίκον εργασία) αυτή είναι σχεδιασμένη από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης σύμφωνα με τις ανάγκες τους, λαμβάνοντας πάντα υπόψη το γνωστικό επίπεδο κάθε μαθητή/τριας. Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου αποφεύγουν το πλήθος των εργασιών για το σπίτι, λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν συμβάλλουν στην ποιοτική πρόσληψη της γνώσης, ούτε στην ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης των μαθητών/τριών. Για τον λόγο αυτό οι φωτοτυπημένες εργασίες περιορίζονται στο ελάχιστο δυνατό. Ωστόσο, οι κατ΄ οίκον εργασίες ενίοτε αποτελούν συμπλήρωμα της εργασίας που γίνεται στην τάξη οπως διασαφηνίζεται με τις με αριθ. Φ.12/428/85241/Γ1/18-8- 2003 και Φ.12/342/35602/Γ1/9-5-2005 Εγκυκλίους του Υ.ΠAI.Θ με θέμα: «Κατ’ οίκον εργασίες».

Η εμπιστοσύνη μεταξύ γονέων-κηδεμόνων και εκπαιδευτικών κρίνεται αναγκαία καθώς έχουν ως κοινό στόχο, την ανάπτυξη υγιών και ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων. Έτσι, συμμετέχουν στη μελέτη του/της μαθητή/τριας, αποφεύγοντας να του/της προκαλούν άγχος. Επιβλέπουν και βοηθούν να αναστοχάζεται επί των πρακτικών μελέτης του/της και όχι να διεκπεραιώνουν εκείνοι/νες τις εργασίες του αντί αυτού/ής. Στόχος είναι ο/η μαθητής/τρια  να μάθει να εργάζεται μόνος/η, όσον το δυνατό νωρίτερα, ακολουθώντας την πορεία της φθίνουσας καθοδήγησης.

Οι μαθητές/τριες για την απρόσκοπτη διεξαγωγή του μαθήματος φέρνουν καθημερινά μαζί τους τα απαραίτητα διδακτικά βιβλία και μόνο ό,τι είναι απαραίτητο για τη σχολική εργασία τους. Όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας σύμφωνα με τις αρχές και τους στόχους που διέπουν το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών και το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών αντιμετωπίζουν με σεβασμό τα διδακτικά βιβλία ως δημόσιο κοινωνικό αγαθό. Για το λόγο αυτό αξιοποιούνται ορθολογικά στη διαχείρισή τους ώστε να εξυπηρετούνται οι σκοποί για τους οποίους προορίζονται.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. Φ. 31/169889/ΓΔ4/ 27-12-20121 Υπουργική Απόφαση, τα διδακτικά βιβλία είτε ανακυκλώνονται είτε επαναχρησιμοποιούνται ανάλογα με την κατάσταση στην οποία παραδίδονται από τους μαθητές/τριες του Σχολείου. Όσα βιβλία παραδίδονται σε καλή κατάσταση φυλάσσονται στον χώρο του Σχολείου με ευθύνη του Διευθυντή σχολείου και επαναχρησιμοποιούνται από τους/τις  μαθητές/τριες το επόμενο σχολικό έτος. Τα βιβλία που δεν μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν ανακυκλώνονται.

Γ4. Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Βασική αποστολή της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η πνευματική καλλιέργεια και η σωστή συμπεριφορά και αγωγή των μαθητών/τριών. Για την επίτευξη αυτών των στόχων και την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής κοινότητας οι μαθητές/τριες κάθε τάξης:

  • Οφείλουν να συμπεριφέρονται με σεβασμό και ευγένεια προς το εκπαιδευτικό προσωπικό, τους/τις  συμμαθητές/τριές τους και προς όλα τα πρόσωπα που βοηθούν στο έργο του Σχολείου.
  • Κάθε μορφή εκφοβισμού (πρόκληση σωματικού πόνου, διάδοση φημών, απομόνωση από παρέες, προσβλητικά λόγια και μηνύματα, ηλεκτρονικός εκφοβισμός κλπ.) απαγορεύεται αυστηρά, ελέγχεται αυστηρά και αντιμετωπίζεται αναλόγως και κατά περίπτωση από τον εκπαιδευτικό, τον Διευθυντή του Σχολείου ή τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα πάντα με την εκπαιδευτική νομοθεσία.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων οι μαθητές/τριες οφείλουν να τηρούν τους κανόνες της τάξης. Αυτό σημαίνει πως όχι μόνον παρακολουθούν και συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία αλλά και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/τριών τους για μάθηση. Βασικό καθήκον κάθε μαθητή/τριας είναι η προσπάθεια και η μελέτη.
  • Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στη συμπεριφορά των μαθητών/τριών κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων για λόγους πρόληψης ατυχημάτων. Οι μαθητές/τριες υποχρεούνται να παίζουν και να κινούνται στους υποδεικνυόμενους χώρους, φροντίζοντας αυτοί να διατηρούνται καθαροί. Επίσης, πρέπει να σέβονται τους Κανονισμούς Λειτουργίας των γηπέδων. Η τήρηση των κανονισμών είναι επιβεβλημένη όχι μόνο για λόγους εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου αλλά και για λόγους ασφαλείας των μαθητών/τριών. Οι βοηθητικοί χώροι (τουαλέτες) πρέπει να διατηρούνται επίσης καθαροί.
  • Προσοχή, υπευθυνότητα και σχολαστική τήρηση των οδηγιών λειτουργίας απαιτείται από τους/τις μαθητές/τριες και κατά τη χρήση των διαδραστικών πινάκων, των ηλεκτρονικών υπολογιστών, των εποπτικών μέσων, του αθλητικού υλικού και λοιπής υλικοτεχνικής υποδομής.
  • Οι μαθητές/τριες σέβονται τα προσωπικά αντικείμενα των συμμαθητών/τριών τους και σε καμία περίπτωση δεν τα χρησιμοποιούν χωρίς την άδεια των κατόχων τους.
  • Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων. Όλοι οφείλουμε να προσέχουμε τα έπιπλα και τις εγκαταστάσεις του Σχολείου. Κάθε καταστροφή, εκτός από τη ζημιά και τη δυσκολία αποκατάστασης, ασχημίζει και υποβαθμίζει τον χώρο στον οποίο βρισκόμαστε πολλές ώρες την ημέρα. Γι’ αυτό διατηρούμε τους χώρους καθαρούς, δεν γράφουμε στα θρανία και στους τοίχους, δεν προκαλούμε φθορές στα έπιπλα και στο εποπτικό υλικό. Κάθε μαθητής/τρια είναι υπεύθυνος/η για οποιαδήποτε φθορά προκαλέσει στη σχολική περιουσία και ελέγχεται. Παράλληλα οι γονείς-κηδεμόνες του οφείλουν να αποκαταστήσουν τη ζημιά.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός σχολείου οι μαθητές/τριες ακολουθούν τους/τις συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια. Σε περίπτωση που ένας/μία μαθητής/τρια παραβαίνει με τη συμπεριφορά του τις αρχές του σχολείου και τις υποδείξεις των συνοδών εκπαιδευτικών, τού επιβάλλονται οι ανάλογες κυρώσεις.

Ει δ ι κ ό τ ε ρ α:

Ο  Διευθυντής:

  • Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/ουσών και των μαθητών/τριών και είναι υπεύθυνος/η, σε συνεργασία με τους/τις διδάσκοντες/ουσες, για την τήρησή του.
  • Ενημερώνει τον Σύλλογο Διδασκόντων για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που αφορούν τη λειτουργία του σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
  • Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς.
  • Είναι υπεύθυνος μαζί με τους/τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/τριών.
  • Απευθύνει στους/στις διδάσκοντες/ουσες, όταν είναι απαραίτητο, συστάσεις με πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης.

Οι Εκπαιδευτικοί:

  • Εκπαιδεύουν τους/τις μαθητές/τριες, σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους της εκπαίδευσης και μέσα στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής, με την καθοδήγηση των Στελεχών της Εκπαίδευσης. Προετοιμάζουν καθημερινά και οργανώνουν το μάθημά τους, εφαρμόζοντας σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών/τριών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
  • Συνεργάζονται με τους/τις μαθητές/τριες, σέβονται την προσωπικότητά τους, καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας και συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς-κηδεμόνες των μαθητών/τριών, και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των μαθητών/τριών.
  • Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών/τριών τους και τους προσφέρουν παιδεία διανοητική, ηθική και κοινωνική.
  • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/τριών στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και συμπεριφορά των μαθητών/τριών και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπισθούν πιθανά προβλήματα.
  • Ενθαρρύνουν τους/τις μαθητές/τριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.  
  • Συνεργάζονται με τον Διευθυντή τους γονείς-κηδεμόνες και τα αρμόδια Στελέχη για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/τριών.
  • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διάφορων μορφών επιμόρφωσης και επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.

Οι μαθητές/μαθήτριες:

  •    Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
  •   Απευθύνονται στους/στις εκπαιδευτικούς και στη Διεύθυνση του σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στη σχολική ζωή και πρόοδό τους.
  •   Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου. Ταυτόχρονα ενδιαφέρονται για το σχολικό κτίριο και την υλική περιουσία του. Επίσης, δεν καταστρέφουν τα σχολικά βιβλία που παρέχονται δωρεάν από την πολιτεία.
  •   Αποφεύγουν ρητά την άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματική, λεκτική ή ψυχολογική).
  •   Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
  • Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
  • Απευθύνονται στον υπεύθυνο εκπαιδευτικό τμήματος.
  • Απευθύνονται στον Διευθυντή.
  • Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, ενεργούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
  • Συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η  ανακύκλωση υλικών.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός σχολείου ακολουθούν τους/τις συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.  
  • Επικοινωνούν, όταν υπάρχει ανάγκη, με τους γονείς-κηδεμόνες, μέσω των τηλεφώνων του σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.

Οι μαθητές/τριες είναι υποχρεωμένοι/ες να τηρούν τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Σχολείου.  Κάθε άλλο θέμα που θα ανακύπτει και δεν προβλέπεται στον παρόντα Κανονισμό θα αντιμετωπίζεται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο των Διδασκόντων του σχολείου, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη νομοθεσία.

Οι γονείς και κηδεμόνες

  •   Φροντίζουν ώστε ο/η μαθητής/τρια να έρχεται έγκαιρα και ανελλιπώς στο σχολείο και να ενημερώνουν σε περίπτωση απουσίας του/της.
  • Διαβάζουν προσεκτικά όλες τις έντυπες ανακοινώσεις που μεταφέρουν οι μαθητές/τριες (ή αναρτώνται στον πίνακα ανακοινώσεων-ιστοσελίδα του σχολείου), ώστε να ενημερώνονται για θέματα λειτουργίας του σχολείου.
  • Συνεργάζονται αρμονικά σε προσωπικό επίπεδο αλλά και μέσω του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων με τη Διεύθυνση και τον Σύλλογο των Διδασκόντων για θέματα που αφορούν τους/τις μαθητές/τριες.
  • Ενημερώνουν έγκαιρα το σχολείο και προσκομίζουν τα σχετικά έγγραφα, αν υπάρχουν, για κάθε ειδικό θέμα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/τριες,  θέματα υγείας, ειδικές εκπαιδευτικές ικανότητες ή ανάγκες, θέματα οικογενειακής και κοινωνικής κατάστασης, τα οποία μπορούν να επηρεάσουν την επίδοση, τη φοίτηση και συμπεριφορά των μαθητών/τριών και ζητούν τη συνδρομή του σχολείου.

Γ5. Παιδαγωγικός έλεγχος

Το σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές/τριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες.

Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας παρεκκλίνει, αποκλίνει από τα αποδεκτά πρότυπα και από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του αλλά και τις κείμενες διατάξεις.

Αποκλίσεις των μαθητών/τριών από τη δημοκρατική συμπεριφορά, τους κανόνες του σχολείου, τους όρους της ισότιμης συμμετοχής στη ζωή του σχολείου, από   τον   οφειλόμενο   σεβασμό   στον/στην   εκπαιδευτικό,   στη   σχολική περιουσία, στον/στη συμμαθητή/τρια, πρέπει να θεωρούνται παράτυπες συμπεριφορές που χρήζουν παιδαγωγικό έλεγχο. Οι παράτυπες αυτές συμπεριφορές θα αντιμετωπίζονται   από   το σχολείο, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και με γνώμονα την αρχή ότι η κατασταλτική αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων πρέπει να είναι η τελευταία επιλογή, χωρίς όμως να αποκλείεται ως παιδαγωγικό μέτρο.

Τα θέματα παράτυπης συμπεριφοράς των μαθητών/τριών στο σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων και της υποστήριξης-καθοδήγησης του Σχολικού συμβούλου  Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπισή τους. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Η στενή συνεργασία σχολείου- γονέων/κηδεμόνων είναι πάντα αναγκαία και επιβεβλημένη.

Γ6. Σχολικές   Εκδηλώσεις – Δραστηριότητες

Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά εκδηλώσεων/δραστηριοτήτων, που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, τον εμπλουτισμό των υπαρχουσών γνώσεων  των μαθητών/τριών, την απόκτηση δεξιοτήτων ζωής και την ευαισθητοποίησή τους σε κοινωνικά θέματα.  

Στο πλαίσιο αυτό οι μαθητές/τριες του σχολείου μας συμμετέχουν  σε ενδοσχολικές εκδηλώσεις και σχολικές δραστηριότητες,  υλοποιούν καινοτόμα σχολικά προγράμματα με πρωτοβουλία, ιδέες και ευθύνη των ίδιων. Έτσι αισθάνονται υπεύθυνοι/ες να  αναδεικνύουν τις ικανότητές τους, τις κλίσεις τους, τα ενδιαφέροντά τους και το ταλέντο τους.

Γ7. Πρόληψη φαινομένων Βίας και Σχολικού εκφοβισμού

 Η ανάπτυξη θετικού κλίματος εντός του σχολικού χώρου αποτελεί για το σχολείο μας καθημερινή προτεραιότητα. Στόχος μας μέσω των ενεργειών/δράσεων είναι πρωτίστως  η πρόληψη των φαινομένων σχολικής βίας και του εκφοβισμού και στη συνέχεια η αντιμετώπιση των εν λόγω  φαινομένων. Στον ετήσιο προγραμματισμό η σχολική μονάδα λαμβάνει μέτρα ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης όπως προγράμματα ενημέρωσης ομιλίες από ειδικευμένους ομιλητές κ.α

Γ8. Άλλα θέματα

Προσωπικά δεδομένα                                                                           

Τηρείται απαρέγκλιτα η ισχύουσα νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα όλων των μελών της σχολικής κοινότητας. Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις και τον Γενικό Κανονισμό Προστασίας Δεδομένων της Ευρωπαϊκής Ένωσης (GDPR), επιβάλλεται η γραπτή συγκατάθεση των γονέων-κηδεμόνων ως προς τη συλλογή, επεξεργασία και δημοσιοποίηση οπτικού υλικού των μαθητών/τριών.

Εξωσχολικά αντικείμενα

Στο σχολείο μας απαγορεύονται παντός είδους αντικείμενα που η χρήση τους μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την υγεία και τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών/τριών.

Πιο αναλυτικά, οι μαθητές/τριες, εκτός από τα αναγκαία σχολικά είδη για το ημερήσιο πρόγραμμά τους, δεν επιτρέπεται να φέρνουν στο σχολείο μπάλες και παιχνίδια, πολύτιμα αντικείμενα, τιμαλφή ή άλλα υλικά. Επίσης, εντός του σχολικού χώρου οι μαθητές/τριες δεν επιτρέπεται να φέρνουν κινητά τηλέφωνα, ταμπλέτες, “έξυπνα” ρολόγια χειρός και οποιαδήποτε άλλη ηλεκτρονική συσκευή ή παιχνίδι που διαθέτει σύστημα καταγραφής και επεξεργασίας εικόνας και ήχου. Η κατοχή ηλεκτρονικών συσκευών (π.χ. κινητά τηλέφωνα, ταμπλέτες κ.λπ.) απαγορεύεται και στις εκπαιδευτικές επισκέψεις (Φ.25/103373/Δ1/22-6-2018 εγκύκλιο ΥΠ.Π.Ε.Θ.). Εάν υπάρχει ανάγκη να επικοινωνήσει ο/η μαθητής/τρια με τους οικείους του/της, θα χρησιμοποιήσει τα τηλέφωνα του Σχολείου κατόπιν άδειας και μέριμνας του/της εκπαιδευτικού της τάξης του μαθητή/τριας ή και του Διευθυντή του σχολείου.

Κάθε παρέκκλιση από τα ανωτέρω αποτελεί αντικείμενο παιδαγωγικού ελέγχου και αντιμετωπίζεται σύμφωνα με τα προβλεπόμενα παιδαγωγικά μέτρα.

Βοηθητικό Προσωπικό

Το βοηθητικό προσωπικό (καθαρίστριες) οφείλουν να βρίσκονται στον χώρο του σχολείου στο ωράριο που έχει καθοριστεί και να ασκούν με επιμέλεια τα καθήκοντά τους. Οφείλουν, ακόμα, να κρατούν την αποθήκη πάντα κλειδωμένη. Για τυχόν προβλήματα που αντιμετωπίζουν ή οτιδήποτε άλλο χρειάζεται να διευθετηθεί απευθύνονται στον Διευθυντή της σχολικής μονάδας.

Δ. Επικοινωνία και Συνεργασία Σχολείουκαι Γονέων-Κηδεμόνων  

Δ1. Επικοινωνία – Συνεργασία Σχολείου-Οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του σχολείου είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς-κηδεμόνες των μαθητών/τριών. Βασική υποχρέωση του σχολείου είναι να συνεργάζεται με την οικογένεια κάθε μαθητή/τρια, αλλά και με τον Σύλλογο γονέων και κηδεμόνων. Το Σχολείο επιδιώκει να βρίσκεται σε αγαστή συνεργασία με την οικογένεια του/της μαθητή/τριας και τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, των οποίων όμως ο ρόλος πρέπει να είναι διακριτός (ΦΕΚ 491/τ.Β΄/09-02-2021). Η εμπιστοσύνη του/της μαθητή/τριας στο Σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον/την εκπαιδευτικό.

Ως εκ τούτου κάθε θέμα/ζήτημα που δημιουργείται από μαθητή/τρια  θα πρέπει να ενημερώνεται πρώτα η οικογένεια, η οποία θα εξηγήσει, αλλά και θα βοηθήσει το παιδί να μην επαναλάβει πράξεις, φαινόμενα κλπ. που προκύπτουν. Για τον λόγο αυτό απαιτείται η οικογένεια του μαθητή/τριας να συνεργαστεί με το σχολείο, αναφέροντας οτιδήποτε μπορεί να συμβάλλει στη διαχείριση του/της μαθητή/τριας (γεγονότα, συνήθειες κ.λπ.) Για οποιοδήποτε θέμα παιδαγωγικό, διδακτικό ή διοικητικό, οι γονείς-κηδεμόνες απευθύνονται αρχικά στον αντίστοιχο εκπαιδευτικό της τάξης ή της ειδικότητας, οι οποίοι/ες και θα διευθετήσουν το θέμα. Μόνο σε περίπτωση που παρίσταται ανάγκη (ή δεν υπάρξει συνεννόηση, ή κοινά αποδεκτή λύση), απευθύνονται  στον Διευθυντή του Σχολείου. Επιπλέον, ο Διευθυντής ενημερώνει την  Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ.) που επισκέπτεται μία φορά την εβδομάδα τη σχολική μονάδα για να παράσχει την απαιτούμενη εξειδικευμένη υποστήριξη-καθοδήγηση σε μαθητές/τριες, γονείς και εκπαιδευτικούς.

Όταν οι γονείς είναι διαζευγμένοι, ως κηδεμόνας του/της μαθητή/τριας ενώπιον του σχολείου νομιμοποιείται ο/η γονέας που έχει την κηδεμονία με δικαστική απόφαση, την οποία οφείλει να προσκομίσει στο Σχολείο. Οι γονείς-κηδεμόνες θα πρέπει να έχουν φροντίσει είτε οι ίδιοι ή πρόσωπα που έχουν εξουσιοδοτήσει να είναι άμεσα διαθέσιμοι σε επικείμενες έκτακτες περιπτώσεις. Οφείλουν επίσης να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, και να ενημερώνουν άμεσα τους/τις εκπαιδευτικούς για κάθε αλλαγή, ώστε το σχολείο να έχει τα ισχύοντα τηλέφωνά τους και τις έγκυρες ηλεκτρονικές διευθύνσεις τους για την αποστολή ενημερωτικών σημειωμάτων ή και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.. Τέλος, απαιτείται τακτικά να επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Σχολείου και να ενημερώνονται υπεύθυνα και γρήγορα για τα θέματα του Σχολείου.

Δ2. Διαδικασίες ενημέρωσης και επικοινωνίας

Σχολείου και Γονέων-Κηδεμόνων

Οι γονείς-κηδεμόνες που εγγράφουν το παιδί τους στο σχολείο, δικαιούνται  να έχουν την πλήρη και υπεύθυνη ενημέρωση για τη φοίτηση, το ήθος και τη σχολική του επίδοση, παράλληλα οφείλουν να παρακολουθούν και να συνεργάζονται με το Σχολείο.

Ειδικότερα, οι συναντήσεις για ενημέρωση των γονέων-κηδεμόνων με τους/τις εκπαιδευτικούς προγραμματίζονται με απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων:

  • Στην αρχή του διδακτικού έτους, όπου λαμβάνει χώρα ενημέρωση για ζητήματα που αφορούν στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.
  • Μια φορά τουλάχιστον το μήνα σε προκαθορισμένη από τον/την εκπαιδευτικό του τμήματος ημέρα και ώρα, για θέματα που αφορούν στην αγωγή και πρόοδο των μαθητών/τριών.
  • Κάθε φορά που ο/η εκπαιδευτικός της τάξης κρίνει αναγκαία μια έκτακτη συνάντηση.
  • Κατά την επίδοση του Ελέγχου Προόδου ανά τρίμηνο. Εντός δέκα (10) ημερών από τη λήξη του τριμήνου, πραγματοποιείται παιδαγωγική συνάντηση του/της εκπαιδευτικού της τάξης με τους Γονείς-Κηδεμόνες των μαθητών/τριών, προκειμένου να ενημερωθούν για την πρόοδο των μαθητών/τριών τους.
  • Όποτε κριθεί αναγκαίο, για την πορεία του/της μαθητή/τριας και κυρίως όταν υπάρχουν ιδιαίτερα προβλήματα στη μάθηση ή τη συμπεριφορά του/της. Στην περίπτωση αυτή ο/η πρώτος/η που θα πρέπει να ενημερωθεί σχετικά είναι ο/η γονέας-κηδεμόνας, ο/η οποίος/οποία θα πρέπει να συνεργαστεί με το Σχολείο.
  • Κατά την ολοκλήρωση του σχολικού έτους για τους Τίτλους Προόδου – Σπουδών.

Η επίσκεψη και η παραμονή των γονέων-κηδεμόνων στους χώρους του σχολείου, την ώρα της λειτουργίας του δεν επιτρέπεται. Οι γονείς-κηδεμόνες εισέρχονται στο σχολείο μόνο κατά τις προγραμματισμένες ώρες συναντήσεων με τους/τις εκπαιδευτικούς των τάξεων και μετά από άδεια του Διευθυντή (με εξαίρεση την περίπτωση επείγουσας πρωινής ενημέρωσης εκπαιδευτικού από γονέα για τυχόν επείγον, έκτακτο θέμα). Σε οποιαδήποτε έκτακτη περίπτωση οι γονείς-κηδεμόνες επικοινωνούν τηλεφωνικά με το Σχολείο και κανονίζουν τον χρόνο συνάντησης με τη Διεύθυνση του Σχολείου. Για οποιοδήποτε παιδαγωγικό ή διδακτικό θέμα αλληλοενημέρωσης γονέων-κηδεμόνων και εκπαιδευτικών, πραγματοποιείται ανάλογη συνάντηση κατόπιν συνεννόησης, σε χρόνο μη διδακτικής εργασίας.

Κανένας ενήλικας δεν έχει δικαίωμα να επιπλήττει ή να τιμωρεί ή να νουθετεί άλλο μαθητή/τρια στον χώρο του σχολείου.

Δ3. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων αποτελεί την επίσημη συλλογική έκφραση της άποψης των γονέων-κηδεμόνων των μαθητών/τριών και εκφράζει ένα σημαντικό θεσμό, αναπόσπαστο μέρος της Σχολικής Κοινότητας.

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον Διευθυντή του σχολείου, τον Σύλλογο Διδασκόντων, αλλά και με τον/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου. Θέματα που σχετίζονται με την παιδαγωγική λειτουργία του Σχολείου, τις  ενδοσχολικές και εξωσχολικές εκδηλώσεις και το γενικότερο κλίμα στον σχολικό χώρο επηρεάζονται από την καλή συνεργασία του Διευθυντή, των εκπαιδευτικών και του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.

Το Σχολείο  χρειάζεται και επιδιώκει τη συνεργασία του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων για την προαγωγή του σχολικού έργου.

Δ4. Σχολικό Συμβούλιο

Στη σχολική μας μονάδα  λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο προεδρεύει  Διευθυντής του Σχολείου και συμμετέχουν τρεις εκπαιδευτικοί από το Σύλλογο Διδασκόντων, δύο εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης και ένα μέλος από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων. Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η συμβολή του στη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Το Σχολικό Συμβούλιο λειτουργεί συλλογικά και προτείνει  παρεμβάσεις για την επίλυση θεμάτων που αφορούν στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της διαδικασίας της σίτισης, στην υγιεινή, στην ασφάλεια και στην πρόληψη ατυχημάτων στον σχολικό χώρο καθώς και σε ζητήματα βελτίωσης της υλικοτεχνικής υποδομής.

Δ5. Η σημασία της σύμπραξης όλων

Το σχολείο μας ως ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό σύστημα για να επιτύχει στην αποστολή του έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων: Διευθυντή, εκπαιδευτικών, μαθητών/τριών, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, και Τοπικής Αυτοδιοίκησης.

Ε. Πολιτική  προστασίας από  κινδύνους 

Ε1. Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Οι φυσικές καταστροφές παρουσιάζουν ποικίλες συνέπειες στο ανθρωπογενές περιβάλλον ως εκ τούτου οι σχολικές μονάδες, απαιτούν αυξημένο βαθμό ετοιμότητας έναντι των κινδύνων αυτών.

Στο πλαίσιο αυτό ο Διευθυντής  του σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους και σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου. Ενημερώνουν τους μαθητές/τριες για τους βασικούς κανόνες και τους τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών και διευκρινίζουν ότι οι μαθητές/τριες δεν αποχωρούν από το σχολείο μόνοι/ες τους, αλλά παραδίδονται στους γονείς – κηδεμόνες τους ή σε άλλα πρόσωπα που οι γονείς-κηδεμόνες έχουν ορίσει γραπτώς για τον σκοπό αυτό.

Για την προστασία από σεισμούς επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη διαχείριση του σεισμικού κινδύνου και υλοποιούνται ασκήσεις ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, ενώ αναρτάτε σε εμφανές σημείο.

Ε2. Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών-

Χώρος συγκέντρωσης σε περίπτωση ανάγκης

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των μαθητών/τριών έχει καταρτιστεί και αναρτάται στον χώρο του σχολείου Σχέδιο Διαφυγής βάσει του οποίου το Σχολείο κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, υλοποιεί ασκήσεις ετοιμότητας.

ΣΤ. Εσωτερικός  Κανονισμός  Λειτουργίας – Διαδικασίες  διασφάλισης  της  εφαρμογής  του  

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρησή του από όλους τους παράγοντες του σχολείου (διευθυντή, εκπαιδευτικούς,  μαθητές/τριες, γονείς/κηδεμόνες) με  αμοιβαίο  σεβασμό  στον  διακριτό  θεσμικό  ρόλο  τους αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του σχολείου και είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το σχολείο να οικοδομήσει, για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα, που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την κείμενη εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

 Κατά τα λοιπά ισχύουν, ανά κατηγορία, τα αναγραφόμενα στην υπ. Αριθμόν Πρωτοκόλλου Φ7/95955/Δ1 Εγκύκλιο του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. με θέμα: «Λειτουργία Δημοτικών Σχολείων για το Σχολικό Έτος 2023-24

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών και μαθητριών ενημερώνονται ηλεκτρονικά σχετικά με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Σχολείου.

 31 /10/ 2023

Ο  Διευθυντής

Πριστούρης Αθανάσιος

Εγκρίνεται
O Σύμβουλος Εκπαίδευσης                    Ημερομηνία: ……………………………Η Διευθύντρια Εκπαίδευσης                     Ημερομηνία: ……………………….